Ernæring og helse

Selv om våre produkter hovedsakelig er til kos og glede, er vi opptatt av å gjøre ernæringsprofilen på våre produkter så god som mulig.

MINDRE SUKKER I KJEKSEN

God smak er alltid viktigst for oss i Sætre. Samtidig er vi opptatt av at ernæringsprofilen på produktene våre skal være så god som mulig. Fra 2017 har vi reduserte sukkeret i søtkjeksen med 6%. Ved å jobbe grundig med reseptoptimalisering, har vi fjernet til sammen 93 tonn sukker (årlig besparelse). Sukkermengden er redusert uten at sukkeret er erstattet med sukkererstatning. Vi har redusert sukkerinnholdet i bl.a. Bixit, Gjende og Safari. 

Søt kjeks

Våre søte kjeks er laget for de hyggelige stundene, og skal ikke erstatte ordinære måltider. Det er først og fremst den gode smaken og nytelsen som står i sentrum når vi lager våre mange søte kjeks. Vi er likevel opptatt av ernæringsprofilen på våre søte kjeks. De siste årene har vi redusert andelen mettet fett i våre produkter betraktelig. Vi reduserer også salt, og bruker fullkorn der det lar seg gjøre. I flere produkter har vi også redusert mengden sukker. Bixit er rik på havre, og vi har ved flere anledninger økt havreandelen og redusert mengde sukker og salt. Havre er kjent sitt høye innhold av β-glukaner. 

Salt kjeks

Det er først og fremst den gode smaken og nytelsen som står i sentrum når vi lager våre mange salte kjeks. Vi er likevel opptatt av ernæringsprofilen og har de siste årene redusert andelen mettet fett og salt i våre produkter betraktelig. Noen produkter er også rike på fiber og fullkorn. 

Matkjeks

Flere av våre barer og matkjeks er gode alternativer til mellommåltider og påfyll på tur. Mange av våre matkjeks inneholder en høy andel fullkorn og fiber. Vi har også her ved flere anledninger økt mengde fiber og fullkorn samtidig som vi reduserer mengde sukker og salt. I tillegg er det lansert nye kjeks som har gunstige næringsprofiler (Kornmo 7, Bixit HavrebarerDigestive Fullkorn). 

Knekkebrød

Både Fiberrik og Kornmo er sunne og gode knekkebrød med gode råvarer. Havregryn, rugmel, solsikke- og linfrø er viktige ingredienser og rike på umettede fettsyrer.  

Knekkebrødene er alle merket med brødskalaen, slik at du enkelt kan se hvor stor andel fullkornsmel de er bakt med.